MITÄ ON PISARALLA PISIMMÄLLE ?
Kilpailun tarkoituksena on sääntöjen puitteissa käyttää niin vähän polttoainetta kuin mahdollista määrätyllä, kaikille samanpituisella matkalla ja sallitussa ajassa. Tulokset määräytyvät käytetyn polttoaineen määrän mittaamisella. Vaikka tulos yleensä ilmoitetaankin kilometreinä litralla, ei kilpailussa tietenkään ajeta koko litraa tankista pois. Yhden kilpailusuorituksen aikana ajokit kuluttavat tavallisesti vain muutamasta millilitrasta yhteen desilitraan polttoainetta.
MILLÄ SIINÄ KILPAILLAAN ?
Kilpailussa ajetaan erikoisrakenteisilla ajokeilla, joissa on kolme tai neljä pyörää. Säännöissä on myös tarkat määräykset ajokin raideleveydestä, akselivälistä, korkeudesta, kuljettajan näkyvyydestä ja jarruista. Kuljettajan alaikäraja on 13 vuotta.
MITÄ BENSAA SE ON ?
Polttoaineena saa käyttää vain järjestäjien jakamaa polttoainetta, tavallista 98-oktaanista lyijytöntä bensiiniä tai tavallista dieselöljyä, ilman mitään lisäaineita, lukuun ottamatta kaksitahtimoottorin voiteluöljyä, jonka kulutus lasketaan mukaan kokonaiskulutukseen. Kaiken muunlaisen varastoidun energian (sähkö, paineilma jne.) käyttö ajokin liikuttamiseen on kielletty, kuten myös ajokin aerodynaamisen muodon muuttaminen (esim. purjeen nostaminen).
KULKEEKS SE KOVAA ?
Yleisin ajotekniikka on vaiheittainen kiihdyttäminen, jossa ajokki kiihdytetään radasta riippuen n. 35-50 km/h nopeuteen, sammutetaan moottori ja rullataan, kunnes nopeus on 10-20 km/h, jolloin jälleen uusi kiihdytys ja rullaus jne. Keskinopeusvaatimus on kilpailusta riippuen 15-30 km/h, yleensä 25 km/h. Kilpailumatka on tavallisesti noin 15-25 km.
ONKS TOI JOKU MOPONMOOTTORI VAI ?
Monet pitkälle kehitetyistä ajokeista käyttävät erityisesti tähän kilpailumuotoon yksittäin suunniteltuja ja valmistettuja moottoreita, mutta myös hieman muunnelluilla sarjatuotantomoottoreilla päästään varsin hyviin tuloksiin. Yleisimmät vakiomoottorit ovat nelitahtisia moponmoottoreita, lennokinmoottoreita ja pieniä paikallismoottoreita, myös dieselkäyttöisinä.
NO PALJONKS SE SITTEN KULUTTAA ?
Jopa perusluokan ajokilla, jossa on muuntelematon 50 cm3 moponmoottori, päästään alle 0,5 l/100km (50 cl/100km, 5 dl/100km) tuloksiin, eikä 0,3 l/100km (30 cl/100km, 3 dl/100km) ole sekään mikään mahdottomuus. Materiaaleiltaan ja erityisesti aerodynamiikaltaan ja tekniikaltaan pidemmälle viedyillä ajokeilla voidaankin jo rikkoa 0,1 l/100km (10 cl/100km, 1 dl/100km) raja.
- Lajin nykyinen avoimen luokan SE on TTY/Remmi-Teamilla (Nokia, FIN, 2008):
- 0.0302 l/100km (3306 km/l).
- Perusluokan ME on vesilahtelaisella BS Mileage Marathonilla (Nogaro, F, 2002):
- 0.0454 l/100km (2204 km/l) (Diesel).
- Dieseleiden ME on vesilahtelaisella BS Mileage Marathonilla (Nokia, FIN, 2016):
- 0.0332 l/100km (3015 km/l).
- ME on japanilaisella Fancy Carolilla (Hiroshima, J, 2004):
- 0.0245 l/100km (4079 km/l).